Teraz jest Śr 13 lis, 2019 06:50

Strefa czasowa: UTC + 1





Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 21 ] 
  Drukuj Poprzedni | Następny 
Autor Wiadomość
PostNapisane: Śr 14 paź, 2009 17:28 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pn 16 lut, 2009 20:18
Posty: 178
Lokalizacja: Kąty Wrocławskie
Model:: swift 1.3 GS HB 1993r.
nieuchronnie zbliża się zima, pora roku, która może dać się we znaki nie tylko nam, ale i naszym samochodom. śnieg, błoto pośniegowe, minusowe temperatury, sól sypana na drogi itp. dodatkowo zima potrafi zaskoczyć drogowców ;) i tu dochodzę do sedna sprawy, jak można "pomóc" naszym pojazdom przetrwać zimę. chodzi mi o jakieś sposoby (domowe albo specjalistyczne) które uchronią auta, szczególnie te starsze modele, przed skutkami zimy.

przykładowo ja w moim swifcie rocznik 93', gdy temperatura spada poniżej zera, zasłaniam część chłodnicy kartonem. w rezultacie silnik szybciej się grzeje, spada zużycie paliwa (tak mi się wydaje, bo im silnik cieplejszy, tym mniej pali i lepiej pracuje)

dodatkowo zainwestowałem w gumowe dywaniki :)


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Śr 14 paź, 2009 17:59 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Śr 13 lut, 2008 22:53
Posty: 1194
Lokalizacja: Katowice
Model:: Suzuki Swift S1300 ;-)
piecja napisał(a):
nieuchronnie zbliża się zima, pora roku, która może dać się we znaki nie tylko nam, ale i naszym samochodom. śnieg, błoto pośniegowe, minusowe temperatury, sól sypana na drogi itp. dodatkowo zima potrafi zaskoczyć drogowców ;) i tu dochodzę do sedna sprawy, jak można "pomóc" naszym pojazdom przetrwać zimę. chodzi mi o jakieś sposoby (domowe albo specjalistyczne) które uchronią auta, szczególnie te starsze modele, przed skutkami zimy.


Konserwacja - pod warunkiem, że była robiona na zdrową blachę a nie na korozję...

piecja napisał(a):
przykładowo ja w moim swifcie rocznik 93', gdy temperatura spada poniżej zera, zasłaniam część chłodnicy kartonem. w rezultacie silnik szybciej się grzeje, spada zużycie paliwa (tak mi się wydaje, bo im silnik cieplejszy, tym mniej pali i lepiej pracuje)


Bez sensu... No chyba, że jeździsz bez czegoś co się zwie termostat :D


Góra
Swift 1.3 8v 97" --> Baleno 1.6 "01 --> Swift 1.3 Gti 94" ==> Swift Super 1300 ;-)
Suzuki Swift Sport "08
Suzuki Grand Vitara "09
http://www.rd.siec2000.pl/av.jpg

 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Śr 14 paź, 2009 18:16 
Offline
Współzałożyciel Stowarzyszenia
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Wt 09 paź, 2007 13:49
Posty: 7013
Lokalizacja: Ruda Śląska
Model:: Ignis Sport
piecja napisał(a):
gdy temperatura spada poniżej zera, zasłaniam część chłodnicy kartonem


i wyłączasz wiatrak chłodnicy ? :)


Góra
Baleno GS > Ignis Sport

 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Śr 14 paź, 2009 18:52 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pn 16 lut, 2009 20:18
Posty: 178
Lokalizacja: Kąty Wrocławskie
Model:: swift 1.3 GS HB 1993r.
już spieszę z dokładnym wyjaśnieniem: zrobiłem tak poprzedniej zimy i wszystko było ok. wskazówka temperatury silnika oscylowała tak w połowie skali. tak jak pisałem wcześniej, temperatura na zewnątrz poniżej zera. wiatrak nie włączał się w czasie zimy (a działa na pewno) samą chłodnice zasłaniam tak w 40% i to niezbyt dokładnie.

p.s. oczywiście nikomu nie narzucam tego "domowego" sposobu

jeśli pojawią się jakieś negatywne skutki przysłonienia chłodnicy na zimę, niezwłocznie opisze to w tym temacie.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Śr 14 paź, 2009 18:58 
Offline
Współzałożyciel Stowarzyszenia
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pn 08 paź, 2007 21:58
Posty: 5516
Lokalizacja: Konstancin-Jeziorna
Model:: KZJ95 2" AT
taki sposób jest OK, stosowany często w Montanie, na Alasce i Syberii i jeszcze kilku miejscach :)


Góra

było Suzuki, jest Toyota
:-D

 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Śr 14 paź, 2009 19:20 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Śr 13 lut, 2008 22:53
Posty: 1194
Lokalizacja: Katowice
Model:: Suzuki Swift S1300 ;-)
Może ja głupi jestem ale niech mi ktoś wytłumaczy... W jaki sposób przy sprawnym termostacie przysłonięcie chłodnicy przyspieszy nagrzanie silnika? :pomysl:


Góra
Swift 1.3 8v 97" --> Baleno 1.6 "01 --> Swift 1.3 Gti 94" ==> Swift Super 1300 ;-)
Suzuki Swift Sport "08
Suzuki Grand Vitara "09
http://www.rd.siec2000.pl/av.jpg

 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Śr 14 paź, 2009 19:45 
Offline
Współzałożyciel Stowarzyszenia
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pn 08 paź, 2007 21:58
Posty: 5516
Lokalizacja: Konstancin-Jeziorna
Model:: KZJ95 2" AT
Zaklej sobie chłodnice, zobaczysz co się dzieje. Zresztą ta samo jak jest zasyfiona.


Góra

było Suzuki, jest Toyota
:-D

 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Śr 14 paź, 2009 19:53 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Śr 13 lut, 2008 22:53
Posty: 1194
Lokalizacja: Katowice
Model:: Suzuki Swift S1300 ;-)
A co się ma niby dziać skoro przy zimnym silniku w ogóle nie ma obiegu przez chłodnicę? :pomysl: Proszę nie piszcie "zasłoń sobie" tylko wytłumaczcie mi logicznie sens tego zabiegu bo może o czymś nie wiem...


Góra
Swift 1.3 8v 97" --> Baleno 1.6 "01 --> Swift 1.3 Gti 94" ==> Swift Super 1300 ;-)
Suzuki Swift Sport "08
Suzuki Grand Vitara "09
http://www.rd.siec2000.pl/av.jpg

 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Śr 14 paź, 2009 20:02 
Offline
Współzałożyciel Stowarzyszenia
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pn 08 paź, 2007 21:58
Posty: 5516
Lokalizacja: Konstancin-Jeziorna
Model:: KZJ95 2" AT
Ale zimny silnik jest tylko przez chwilę, gdy płyn się nagrzewa musi oddawać ciepło do otoczenia. Brak wymiany ciepła z otoczeniem, daje szybsze nagrzanie płynu. Tym bardziej jeśli temperatura na zewnątrz jest bardzo niska, następuje większy pobór ciepła z układu.


Góra

było Suzuki, jest Toyota
:-D

 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Śr 14 paź, 2009 20:08 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Cz 22 lis, 2007 19:56
Posty: 6762
Lokalizacja: Ślunsk/EU
Model:: SS/SSS/E46 Cd
najlepszym sposobem jest posiadanie garażu :D


Góra
Co to znaczy zero kompromisów ? - tzn. zero pieniędzy od 1 danego miesiąca do 1 przyszłego :D
Były moderator forum - podziękowałem wraz z 17.03.2011

 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Śr 14 paź, 2009 20:18 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Śr 13 lut, 2008 22:53
Posty: 1194
Lokalizacja: Katowice
Model:: Suzuki Swift S1300 ;-)
Chyba się nie rozumiemy... Przy zimnym silniku płyn sobie krąży tylko w małym obiegu (w bloku i w głowicy) bo termostat jest zamknięty... Będzie się tam rozgrzewał tak samo długo niezależnie czy chłodnicę sobie zasłonię kartonem, deską, zdechłym kotem czy też nie zasłonie jej wcale... Termostat otworzy się dopiero przy temp. 85-90 stopni czyli właśnie przy optymalnej - gdy silnik już jest rozgrzany, zgadza się? Wtedy ciepły płyn z bloku zacznie mieszać się z zimnym z Waszej "tuningowanej" chłodnicy i gdy temp. płynu spadnie poniżej optimum termostat znów się zamknie, czyż nie?? Jak więc u diaska zasłonięcie tej chłodnicy niby przyspieszy Wam nagrzanie silnika? Przecież to jest kompletnie bez sensu - pomyślcie trochę...

Jedyne co może zrobić Wasz magiczny kartonik to opóźnić troszkę i spowolnić zamykanie się termostatu na już rozgrzanym silniku ale różnice będą minimalne... Może sens jest jak ktoś jeździ bez termostatu lub z niesprawnym termostatem... I pewnie od tego się zaczęło a inni zaczęli małpować bez zastanowienia... :053:


Góra
Swift 1.3 8v 97" --> Baleno 1.6 "01 --> Swift 1.3 Gti 94" ==> Swift Super 1300 ;-)
Suzuki Swift Sport "08
Suzuki Grand Vitara "09
http://www.rd.siec2000.pl/av.jpg

 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Śr 14 paź, 2009 20:27 
Offline
Współzałożyciel Stowarzyszenia
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pn 08 paź, 2007 21:58
Posty: 5516
Lokalizacja: Konstancin-Jeziorna
Model:: KZJ95 2" AT
to się zgadza, ale przy otwierającym się termostacie i szybkiej jeździe róznica jest większa niz minimalna. :one:


Góra

było Suzuki, jest Toyota
:-D

 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Śr 14 paź, 2009 20:34 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Śr 13 lut, 2008 22:53
Posty: 1194
Lokalizacja: Katowice
Model:: Suzuki Swift S1300 ;-)
blizzard napisał(a):
to się zgadza,


Dziękuję, nie mam więcej pytań :D

blizzard napisał(a):
ale przy otwierającym się termostacie i szybkiej jeździe róznica jest większa niz minimalna. :one:


To jakiś lipny termostat chyba masz i przy zbyt niskiej temp. Ci się otwiera ;)


Góra
Swift 1.3 8v 97" --> Baleno 1.6 "01 --> Swift 1.3 Gti 94" ==> Swift Super 1300 ;-)
Suzuki Swift Sport "08
Suzuki Grand Vitara "09
http://www.rd.siec2000.pl/av.jpg

 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Śr 14 paź, 2009 20:37 
Offline
Współzałożyciel Stowarzyszenia
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pn 08 paź, 2007 21:58
Posty: 5516
Lokalizacja: Konstancin-Jeziorna
Model:: KZJ95 2" AT
Erde napisał(a):
To jakiś lipny termostat chyba masz i przy zbyt niskiej temp. Ci się otwiera ;)


w Suzuki mam dobry, może co innego było we francuskim produkcie :P

zresztą zapasowy mam zawsze w aucie :)


Góra

było Suzuki, jest Toyota
:-D

 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Śr 14 paź, 2009 20:39 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Śr 13 lut, 2008 22:53
Posty: 1194
Lokalizacja: Katowice
Model:: Suzuki Swift S1300 ;-)
blizzard napisał(a):
Erde napisał(a):
To jakiś lipny termostat chyba masz i przy zbyt niskiej temp. Ci się otwiera ;)


w Suzuki mam dobry, może co innego było we francuskim produkcie :P

zresztą zapasowy mam zawsze w aucie :)


:one:


Góra
Swift 1.3 8v 97" --> Baleno 1.6 "01 --> Swift 1.3 Gti 94" ==> Swift Super 1300 ;-)
Suzuki Swift Sport "08
Suzuki Grand Vitara "09
http://www.rd.siec2000.pl/av.jpg

 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Cz 15 paź, 2009 14:58 
Offline
Klubowicz KSP
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pn 18 lut, 2008 21:29
Posty: 4191
Lokalizacja: z lasu
Model:: Jimny JX '08 vel Kermit
Chłodnice zasłaniało się w 125p... ale tam chyba w ogóle nie było termostatów... a już na pewno sprawnych :diabel2:


Góra
CzareK

 Zobacz profil  
 
PostNapisane: N 25 paź, 2009 07:46 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): So 24 paź, 2009 21:05
Posty: 84
Lokalizacja: POZNAŃ
Model:: SWIFT
Boreal napisał(a):
ale tam chyba w ogóle nie było termostatów


Były były


Góra
Pozdrawiam Robert

 Zobacz profil  
 
PostNapisane: So 19 gru, 2009 11:06 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): N 07 cze, 2009 07:50
Posty: 41
Lokalizacja: Kraków, Katowice
Model:: swift 1.3 2002
Przysłonięcie chłodnicy podczas jazdy w trasie zawsze ma sens, podczas mrozów
zmniejsza się przepływ zimne powietrza przez układ chłodzenia silnika.
Jadąc szybko przy stałej prędkości obrotowej silnik generuje mniej ciepła i może być niedogrzany, dzięki osłonie chłodnicy nie będzie się niepotrzebnie wychładzał.
W mieście przy takiej małej chłodniczce jak w Swifcie to niema sensu
:P


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: So 19 gru, 2009 11:26 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): So 15 gru, 2007 12:32
Posty: 1268
Lokalizacja: Nadarzyn
Model:: Swift 1.3 GTi mk4 & Mitsubishi Galant 2.5 V6
Erde napisał(a):
Chyba się nie rozumiemy... Przy zimnym silniku płyn sobie krąży tylko w małym obiegu (w bloku i w głowicy) bo termostat jest zamknięty... Będzie się tam rozgrzewał tak samo długo niezależnie czy chłodnicę sobie zasłonię kartonem, deską, zdechłym kotem czy też nie zasłonie jej wcale... Termostat otworzy się dopiero przy temp. 85-90 stopni czyli właśnie przy optymalnej - gdy silnik już jest rozgrzany, zgadza się? Wtedy ciepły płyn z bloku zacznie mieszać się z zimnym z Waszej "tuningowanej" chłodnicy i gdy temp. płynu spadnie poniżej optimum termostat znów się zamknie, czyż nie?? Jak więc u diaska zasłonięcie tej chłodnicy niby przyspieszy Wam nagrzanie silnika? Przecież to jest kompletnie bez sensu - pomyślcie trochę...

Jedyne co może zrobić Wasz magiczny kartonik to opóźnić troszkę i spowolnić zamykanie się termostatu na już rozgrzanym silniku ale różnice będą minimalne... Może sens jest jak ktoś jeździ bez termostatu lub z niesprawnym termostatem... I pewnie od tego się zaczęło a inni zaczęli małpować bez zastanowienia... :053:



Kartonik co innego daje moim zdaniem:
Gdy już termostat się otworzy i płyn z obiegu wewnętrznego wymiesza się z tym z zewnętrznego to ma on pewną temperaturę. Potem termostat znowu się zamyka i tutaj zaczyna się różnica - jeśli nie mamy kartoniku to płyn w chłodnicy schłodzi się podczas jazdy do wyraźnie niższej temperatury niz płyn w chłodnicy zasłoniętej kartonem. Co za tym idzie przy ponownym otwarciu termostatu nie będziemy mieli tak radykalnie różnych temperatur cieczy i silnik wolniej się schłodzi i prawdopodobnie nie aż tak bardzo jak przy chłodnicy odsłoniętej... no ale to tylko moje gdybanie (wiem, że termostat się zamyka od temperatury cieczy ale to jest chyba na wylocie z silnika prawda?? A to znaczy, że może bardziej lub mniej się silnik nagle schłodzić zanim zimny płyn dotrze do termostatu)


Góra
Obrazek

 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Pt 25 gru, 2009 19:58 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): N 07 cze, 2009 07:50
Posty: 41
Lokalizacja: Kraków, Katowice
Model:: swift 1.3 2002
W/g mnie jesteś blisko. Przy ciepłym silniku od tem mniej 85st C termostat jest stale otwarty i nie zamyka się praktyczniej jeżeli silnik pracuje.
Przysłonięcie chłodnicy poprawia bilans cieplny silnika - silnik pracuje bliżej optymalnej temperatury pracy zapewniające najwydajnisze spalanie paliwa. Energia uzyskana ze spalania nie jest poświęcona na dogrzanie silnika tylko na napędzanie pojazdu. W trasie nie ma też możliwości przegrzania silnika, co w mieści może się zdarzać.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: So 26 gru, 2009 05:00 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Wt 11 mar, 2008 01:12
Posty: 577
Lokalizacja: Katowice
Model:: Swift 1.2 2014r.
Zakladajac, ze uklad chlodzenia jest sprawny i odpowiednio policzony/wydolny, to (sprawny) termostat powinien byc jedynym regulatorem temp. silnika.
Termostat nie pracuje zero-jedynkowo i nie jest tylko otwarty, albo tylko zamkniety. Ma tez stany posrednie, wiec szybkosc wychlodzenia plynu przez chlodnice (np. podczas szybszej jazdy) nie ma znaczenia dla utrzymania przez termostat odpowiedniej temperatury.
Jezeli chlodnica bedzie szybciej ochladzac plyn, to i szybciej termostat bedzie sie zamykal,
ale w kazdej chwili jego stopien otwarcia bedzie taki, by zapewnic optymalna temp. silnika.

Oczywiscie, prace termostatu charakteryzuje pewna histereza i bezwladnosc, ale to opoznienie w reakcji na zmiane temp. nie jest na tyle duze, by nie nadazyc za spadekiem temp. cieczy wychladzanej przez chlodnice.

Zaslanianie chlodnicy ma sens jedynie przy zle dzialajacym termostacie (stale otwarty, lub utrzymujacy za niska temp.) albo przy zle dobranych parametrach ukladu chlodzenia dla konkretnego silnika/samochodu eksploatowanego w danych warunkach klimatycznych.
I nie dotyczy rozgrzewania silnika, bo jak ktos juz zauwazyl, chlodnica i tak jest wtedy odcieta od ukladu chlodzenia - przez termostat.

ps
Tak na skroty - jezeli np. przy stale zamknietym termostacie, temp. silnika moze osiagnac wartosc co najmniej optymalna przy najnizszych temperaturach otoczenia, to znaczy ze nie ma potrzeby ingerowac w uklad chlodzenia, bo i tak wystepuje naddatek ciepla.


Ostatnio edytowano So 26 gru, 2009 05:08 przez etom, łącznie edytowano 2 razy

Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 21 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
cron



Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL

skymiles_red v1.0.1 designed by Team -Programming forum-سيارات للبيع .